کد خبر: ۳۱۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 10
سال 1358بود که در پی صدور فرمان ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور، کلاس‌های نهضت سوادآموزی از دل شهرها گرفته تا دورترین نقاط روستایی دایر شد و معلمان جوان و داوطلب نهضت برای آموزش جاماندگان از تحصیل راهی این مناطق شدند
شفاآنلاین>سلامت> سال 1358بود که در پی صدور فرمان ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور، کلاس‌های نهضت سوادآموزی از دل شهرها گرفته تا دورترین نقاط روستایی دایر شد و معلمان جوان و داوطلب نهضت برای آموزش جاماندگان از تحصیل راهی این مناطق شدند؛ معلم‌هایی که شرط پذیرش‌شان در کلاس‌های نهضت سوادآموزی در آن روزگار داشتن دیپلم بود.

 به گزارش شفاآنلاین:  از آن سال تا به امروز خیلی‌هایشان در این شغل ماندگار شدند و به قول خودشان در آن مویی سپید کرده‌اند، اما با وجود وعده و وعیدهای بسیار مسئولان مبنی بر استخدامشان در وزارت آموزش و پرورش، هر بار به بهانه‌ای از قافله استخدام‌شوندگان در این وزارتخانه جامانده‌اند؛ یک روز به بهانه عدم‌ظرفیت لازم، یک روز به بهانه سطح سواد پایین و یک روز هم به بهانه سن زیاد. خلاصه اینکه این آموزگاران با وجود اینکه سال‌ها چشم‌انتظار استخدام در آموزش و پرورش بوده‌اند تا به حال راه به جایی نبرده‌اند.

«امید به استخدام تنها دلیل همه این سال‌ها برای ماندگاری در نهضت سوادآموزی بود.» این حرف اکثر معلمان نهضت سوادآموزی است که به قول خودشان عمر مفیدشان را در این شغل سپری کرده‌اند و هنوز منتظر تعیین‌تکلیفشان هستند.

 حسین ابراهیمی، یکی از این آموزگاران نهضت سوادآموزی است که با مدرک کارشناسی ادبیات فارسی در دوره‌های نهضت سوادآموزی مشغول تدریس است. او می‌گوید یکی از بهانه‌های جدیدی که برای استخدام نکردن آموزگاران نهضت مطرح می‌کنند پایین بودن سطح سواد این قشر است؛ این در حالی است که هم‌اکنون هیچ‌ یک از آموزگاران نهضت سوادآموزی کمتر از مدرک کارشناسی ندارند؛ مدارکی که از دانشگاه‌های معتبر کشور گرفته شده است و هیچ مشکلی ندارند، اما چون از دانشگاه فرهنگیان اخذ نشده است، اعتبار ندارد و استناد آقایان برای استخدام مدرک دانشگاه فرهنگیان است.
او می‌گوید از 22سالگی وارد نهضت سوادآموزی شده‌ام و حالا 44ساله‌ام. اگر همان سال نخست استخدام شده بودم، الان در آستانه بازنشستگی بودم؛ این در حالی است که ما تازه باید دنبال کارهای استخدام‌مان باشیم.
حرف‌های او را نرگس حاجیان، یکی دیگر از معلمان نهضت سوادآموزی ادامه می‌دهد و می‌گوید: «حقوق دریافتی از نهضت سوادآموزی در طول تمام این سال‌ها به حدی کم و ناچیز است که اصلا نمی‌توان به آن عنوان حقوق را داد، بلکه حق ایاب و ذهابی است که همگی تحمل کردیم به امید استخدام. اکثر مسیرهایی که به آموزگاران نهضت سوادآموزی پیشنهاد می‌شود دورافتاده و صعب‌العبور است، اما با وجود تحمل این همه سختی، امروز از استخدام خبری نیست؛ چون استخدام‌های وزارت آموزش و پرورش همگی خلاصه شده است در جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان.
کریم شهابی هم سال‌هاست که در نهضت سوادآموزی مشغول به‌کار است و معتقد است شاید آموزگاران بلاتکلیف نهضت سوادآموزی فرصت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را پیدا نکرده‌اند، اما هرکدامشان کوله‌باری از تجارب ارزنده آموزشی دارند که می‌توانند به نظام آموزشی کشور کمک کنند. او با انتقاد از خرده‌گیری مسئولان وزارت آموزش و پرورش از مدرک تحصیلی آموزگاران نهضت سوادآموزی ادامه می‌دهد:‌ «همه آموزگاران نهضت سوادآموزی سرمایه‌های ارزشمند وزارت آموزش و پرورش هستند که هرکدام با توجه به سال‌های خدمتشان کوله‌باری از تجارب را به همراه دارند و می‌توانند درصورت استخدام و تامین امنیت شغلی‌شان زمینه‌ساز ایجاد تحولی شگرف در آموزش و پرورش شوند.
بلاتکلیفی معلمان نهضت سوادآموزی و سنگ‌اندازی‌ها پیش‌پای آنها البته واکنش‌هایی را هم از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌همراه داشته است. همین مهرماه گذشته وقتی قرار شد به جای معلمان نهضت سوادآموزی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های تربیت معلم و... استفاده شود، علی علیزاده، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرد این نوع رفتار با معلمان نهضت سوادآموزی موجب ایجاد نارضایتی در جامعه می‌شود.
او در پی این هشدار، اعلام کرد اخیرا وزارت آموزش و پرورش هزاران نفر از معلمان نهضت سوادآموزی و خرید خدمت را به بهانه‌های واهی مانند شرط سن و رشته مرتبط کنار گذاشته و از کار بیکار کرده است؛ آن هم معلمانی که سال‌ها در کسوت معلمی خدمت کرده و تجربه کسب کرده‌اند.

قانون تعیین‌تکلیف استخدامی معلمان نهضت سوادآموزی چه می‌گوید؟
قانون تعیین‌تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ پانزدهم مهرماه 1388مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 23/7/1388به تأیید شورای نگهبان رسید. در ماده یک این قانون آمده است در اجرای جزء «2» بند (و) ماده «145» قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بند (ج) ماده «24» قانون مدیریت خدمات کشوری، دولت موظف است از تاریخ تصویب این قانون حداکثر ظرف 5سال نیروهای حق‌التدریس، نهضت سوادآموزی، مربیان پیش‌دبستانی و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تا سقف 60هزار نفر به شرح مندرج در این قانون و با رعایت ماده «46» قانون مدیریت خدمات کشوری و شرایط عمومی استخدامی کشور به استخدام آموزش و پرورش درآورد. قانونی که حالا سالیان سال است در قفسه‌های مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورد؛ هرچند علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند و عضو مجمع نمایندگان استان همدان خبر از پیگیری جدی مطالبات و مشکلات معلمان طرح مهرآفرین و نهضت سوادآموزی در مجلس شورای اسلامی می‌دهد و می‌گوید:‌ «کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جهت حل مشکلات معلمان مهرآفرین پیگیری‌های لازم را انجام داده است که در همین راستا مکاتباتی با ریاست‌جمهوری صورت گرفته است.»

کمبود 200هزار معلم در کشور
دی‌ماه سال گذشته طرح تعیین‌تکلیف استخدام نیروهای آموزش و پرورش با بیش از 70امضا تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس و از آنجا برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده است. براساس این طرح، آموزش و پرورش مکلف است ظرف ۵سال نیروهای مورد نیاز خود را با جزئیات احصا کند و سازمان امور استخدامی نیز موظف به فراهم‌کردن شرایط برای بستر استخدامی این نیروهاست. سال گذشته مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند کشورمان با کمبود 200هزار معلم مواجه است؛ این در حالی است که به‌گفته رضا حاجی‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم‌اکنون حدود 100هزار نفر نیروی بلاتکلیف در آموزش و پرورش حضور دارند که شامل نیروهای حق‌التدریس، نهضتی، غیرانتفاعی و... است. آموزش و پرورش در چند سال گذشته مجوزهای لازم برای جذب این افراد را دریافت کرده، ولی بسیاری از آنها را بلاتکلیف گذاشته است و همین مسئله باعث شده که ما هم‌اکنون حدود 100هزار نیروی بلاتکلیف در آموزش و پرورش داشته باشیم.

طرح مجلس برای استخدام معلمان بلاتکلیف
 با وجود کمبود اساسی معلم در ایران و با وجود افراد بسیاری که توانایی و تمایل برای همکاری با آموزش و پرورش را دارند، آموزش و پرورش قصد جذب این افراد برای جبران کمبود معلم در کشور را ندارد. در این میان به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین ریشه این اتفاق کمبود اعتبارات لازم برای جذب نیروهای جدید در آموزش و پرورش است که حالا با افزایش حقوق معلمان بعد از اجرای قانون رتبه‌بندی، جذب معلمان جدید برای آموزش و پرورش دشوارتر خواهد شد. نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی البته این نکته را هم متذکر می‌شود که حالا مجلس برای برون‌رفت از این چالش طرحی را پیشنهاد داده است که طی آن تمام نیروهای بلاتکلیف در آموزش و پرورش ازجمله حق‌التدریس‌ها، معلمان غیرانتفاعی، معلمان نهضتی، کارنامه سبزها، معلمان خرید خدمتی و... در یک آزمون استخدامی مشترک شرکت کنند. البته در این طرح تأکید شده است که هیچ‌کس جز این افراد نباید در آزمون استخدامی شرکت کنند تا در درجه اول همین نیروهای بلاتکلیف، جذب آموزش و پرورش شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: